Ieder mens is uniek
Ieder mens, elk kind, is uniek en begaafd.
Hoogbegaafd, meerbegaafd, minder begaafd , zwakbegaafd? Het gaat er toch om, dat je mogelijkheden en talenten ziet?
Vaak hebben we problemen met het gedrag van kinderen. Als je door dat “buitenkantje” heen leert kijken, kun je zien wie het kind wérkelijk is.
Ieder mens is uniek en wil gezien worden in zijn “eigenheid”. Hij wil zijn mogelijkheden ontdekken en zich hierin gesteund voelen.
Heb jij het gevoel dat alles je overkomt? Verander dan de manier waarop je tegen dingen aankijkt en hoe je ermee omgaat. Kijk of je zelf de hand hebt gehad in de dingen die gebeuren of niet. Dat kun je pas zien als je kritisch naar jezelf kijkt; maar niet veroordelend. Het gaat erom, hoe je er tegenaan kijkt; om je innerlijke levenshouding.
Als je besluit dichter bij jezelf te blijven, kun je het “leven gaan leven”. Ja, volgens mij is dat echt een keuze die je zélf maakt.
Je kunt besluiten om het anders te gaan doen en meer op je eigen gevoel te vertrouwen. Dan voel je beter aan wat je kunt doen om met je talenten en mogelijkheden aan de slag te gaan. Door bijvoorbeeld de oefeningen te doen, kun je gemakkelijker bij je gevoel en in je kracht blijven.
Zo leer je ook de mogelijkheden in anderen te zien. Laat je er niet toe verleiden om alleen maar te reageren op het buitenkantje (gedrag), maar leer te zien wie je werkelijk voor je hebt. Dan kun je zien dat geen mens gelijk is en iedereen zijn eigen kwaliteiten heeft.
Ook een kind wil op zijn niveau begeleid worden, zonder meteen een stempel te krijgen. Iedereen wil uitdaging op zijn niveau.
Als we zelf leren “ons leven te leven” kunnen we onze kinderen daarbij ook helpen.
Er bestaat nog veel onduidelijkheid over de term ‘hoogbegaafdheid’. Gebruik het niet om onderscheid maken in mensen, maar in hun mogelijkheden. Voor de “herkenning en erkenning” (zie ook het artikel “Erg gevoelig“).
Een aanrader is het boek: “De begeleiding van hoogbegaafde kinderen“ geschreven door James T. Webb e.a.